יום רביעי, 21 במאי 2014

סיור טאבלט באום אל פאחם

היי חברים,
בוודאי חשתם בחסרוני היום.....
סתאאאם!

זהבה סמיר רומא וגילה
אז איפה הייתי?
או!!!
כידוע לכם ברצוננו לפתוח בשנה הבאה כתת טאבלטים. ומה יותר הגיוני אם לא לבחון את העניין באמצעות בעלי ניסיון בתחום?!
אז- העמסנו את עצמנו (זהבה ואנוכי) על הרכב של גילה ברגר (ממכון דוידזון) והצפננו אל עבר אום אל פאחם כדי ללמוד מהשטח.
ביקרנו בתיכון "אלאהליה" השייך לרשת "עתיד". את פננו קבלו סמיר מנהל בית הספר, חד'ר איש המחשבים של בית הספר ורומא האחראי על התקשוב של כל רשת עתיד.
רקע- בית הספר נוסד בשנת 2004 הוא שייך לתנועה האסלמית שחברה לרשת עתיד המקשרת בינה לבין משרד החינוך. התלמידים בכתות י-יב מגיעים לבית הספר מתמרה בצפון ועד כסייפה בדרום (חלקם שכרו דירות בכפר). זהו בית ספר ייחודי ללימודי המדעים ועיקר מקצועות הלימוד הם ביולוגיה, פיזיקה, הנדסת תוכנה וכו'.  התלמידים מתקבלים לאחר סינון של- הישגים גבוהים בחטיבה ומבחנים של מכון סאלד.
טוב, אז ברור לכם שזהו תיכון איליטיסטי שבו יש 100% זכאות לבגרות.
בבית הספר מספר פרויקטים ייחודיים- לימודים שבועיים לקראת הבחינה הפסיכומטרית, חתירה למצויינות (השנה 31% מתלמידי בה"ס עמדו בקריטריונים של משרד החינוך להצטיינות), בקרת איכות ההוראה של הצוות ע"י התלמידים ומשפחותיהם והפקת דוח להפקת לקחים ועוד.
התלמידים בשיעור חינוך

מה שעניין אותנו היה השימוש בטבלטים. לרשת עתיד יש אדם שמתמחה ועסוק כל הזמן בתקשוב בתי הספר של הרשת. החל מבחירת מוצר מתאים, רכישה, התקנה, בחינה של השירות והתאמת המכשיר לצרכי המערכת. הרעיון להכניס טבלטים היה כדי להקל על התלמידים את סחיבת הספרים אך לדבריהם מהר מאוד הבינו שניתן לפתח אפליקציות לפי צרכי המערכת למשל הם פתחו אפליקציה של תוכנת שליטה בעזרתה יוכלו לראות מה עושה כל תלמיד. או למשל אפליקציה שהמכשיר מכוון למקרן והתלמידים יכולים גם הם להתחבר למקרן ולהדגים מהטבלט שלהם את הפתרון.
בבית הספר עצמו יש מספר מורים שמקבלים הדרכה אישית פעם בשבוע לפיתוח אפליקציות שיתאימו לדרישות המורים והתלמידים.
המורה נעזר באפליקציה להתחבר למקרן

 שוחחנו עם מספר תלמידים ותלמידות שמצאו עניין ויתרונות בטבלטים בכך שלא צריך לסחוב ספרים, אפשר לצלם ולהקליט את השיעור ולשמוע שוב ושוב בבית וקל לתפעול את המכשיר (כמו סמרטפון). מעבר לכך הם כותבים במחברת, קשה לכתוב בסמרטפון כי הוא קטן, חסרות אפליקציות מתאימות ולחלק מהתלמידים יותר נוח ללמוד מהספר לפני מבחן ולא מהסמרטפון.

לסיכום-
אכן התרשמנו מהשקעה רצינית במשאבים, תקציבים, התלהבות של הצוות, חשיבה מעמיקה על קידום התלמיד וחתירה ליצירת עניין והישגים גבוהים.  חייבת לציין שקבלנו מידע מעמיק וכנה שמבוסס  על הניסיון שצברו  בתחום.
התלהבנו מאוד ממראה בית הספר, מהניקיון, המסעדה המסובסדת הצמחייה והנוף הכפרי הנשקף מהמקום.

יחד עם זה קשה לי להגיד שהתרשמנו מניצול הטבלט לתהליכים פדגוגיים כמו שאנחנו מכירים ומיישמים בחטיבה.
נו אז מה דעתכם?! אשמח לשמוע.

2 תגובות:

  1. מאוד מעניין. חבל שלא ידעתי. הייתי מצטרפת...

    השבמחק
  2. נראה לפי התמונות שהתלמידים לא ממש עובדים בטאבלטים. נשמע לי כמו גימיק טכנולוגי. כמו כן אני מצרף מאמר הטוען שהטאבלטים עדיין לא בשלים מספיק לעבודה בעברית. והאפליקציות המותקנות לא נותנות מענה מספק.
    http://www.openu.ac.il/innovation/chais2013/download/f2_3.pdf
    לדעתי יש להמשיך עם הלפטופים, להתמקצע, לקבל הדרכות והשתלמויות בית ספריות, לתת לתלמידים הנחות בהשכרת לוקרים ולבנות בנק של ספרי לימוד כך שלתלמידים יהיה סט נוסף של ספרי לימוד בבית

    השבמחק