יום שני, 14 במרץ 2011

ביקור מפמ"רים- סיפורים מהשטח.

ביום ב השבוע נערך בבית ספרנו ביקור מפמ"רים במטרה להתרשם ממערך הוראה מתוקשב.
ההיערכות לביקור הייתה מלווה באיסוף מידע על הנעשה בבית הספר ביום ובשעה היעודה. מיהם המורים המלמדים? מה נושא השיעור? ומהי הפעילות המתוקשבת הנעשית בשיעור זה.
חייבת לאמר שהתרשמתי עמוקות מההיענות המהירה של הצוות ומהרעיונות ששלחתם, המעידים על העמקת
העבודה המתוקשבת הנעשית בבית ספרנו. החל בפעילות פשוטה (בעיננו) כמו העברת שיעור מלווה במצגת,
סרטון או אנימציה וכלה בפרזנטציות או בלוגים המציגים תוצרים של עבודות חקר מרשימות הנערכות בכיתות כתום, ובכיתות בכלל.

אכן היה קשה לבחור!!!

ניסינו להציע למבקרים מגוון מקצועות לימוד ומגוון מדרכי ההוראה המתוקשבת.
וכמו ששפרה סיפרה בישיבה (וגם כתבה בבלוג המנהלת) היה ביקור מרשים ומרגש.

לאחר קבלת פנים קצרה בחרו המפמ"רים את הכיתות בהן רצו לצפות ונכנסו.
אז ככה-


חבורה גדולה נכנסה לכתת המדעים (כי הם היו מפמרים למדעים- בינהם מפמר פיסיקה...)
וממש לא רצו לצאת. בשיעור הציגו תלמידים את הבלוגים שלהם, בהם החלו את עבודת החקר בנושא הקיימות. המפקחים תחקרו את התלמידים והתרשמו מאוד מהידע והשליטה שהפגינו.
המפמרים סרבו לצאת מהכתה וכשנקראו לצאת התגודדו סביב רונית הודו לה בהתרגשות ובהתלהבות גדולה על העבודה, הרעיונות וקידום ההוראה בעזרת הטכנולוגיה. לדבריהם מעולם לא נוכחו בסגנון הוראה שכזה בו התלמידים בהנחיית המורה בלבד, מצליחים לחקור תופעות ומקומות בארץ ובעולם באמצעות הרשת.
רונית פרגנה לצוות ודברה על כך שזהו תוצר שיתופי של צוות המדעים שמשקיע הרבה זמן ומחשבה איך לקדם את ההוראה והלמידה בעזרת הטכנולוגיה.
המפמרית למתמטיקה נכנסה ללמוד את נושא הפונקציות בכתה של רונית. במאמר מוסגר אפשר לאמר שרונית כמעט התעלפה כשראתה מי נכנסה לכתתה ועלו בה הרהורים שניים על ההדגמה... אבל עמדה בה בגבורה ראויה!
המפמרית נהנתה ביותר מהשיעור ולדבריה ההמחשה שמאפשר המחשב מקלה על הבנת הנושא, מאפשרת לתלמידים לחקור באופו עצמאי את הנושא וכך גם להבין אותו טוב יותר.
למחרת התקשרה לרונית מדריכת מתמטיקה וביקשה קישור לפעילות....
המפמר להיסטוריה במגזר הערבי נכנס לצפות בשיעור של דורית והתרשם עמוקות. בשיעור הציגו תלמידים תוצרים בנושא מלחמת העולם הראשונה . פעילות חקר שלוותה במפה אינטראקטיבית. התלמידים הפגינו ידע ושליטה גם כשנשאלו שאלות נוספות לא התבלבלו והוכיחו שליטה מלאה.
לאחר השיעור ביקש המפמ"ר את הזכות להתקשר ולקבל מידע והדרכה איך להפעיל את המורים להיסטוריה במגזר הערבי לעבוד כך.
אצל אילנה נערך debate (כמובן באנגלית) מלווה במצגות שהכינו התלמידים המשתתפים בדיון. לצערנו לא הגיע מפמר ללימודי אנגלית. כך שנכנסנו אנו מלווי הסיור להקשיב לנאמר. התרשמנו עמוקות, מרמת הדיון, השימוש בשפה והיכולת של התלמידים לנהל דיון בנושאים רלוונטיים עבורם, הנמצאים על סדר היום.
אצל אירית נהנו המפמרים לערבית משילוב המוסיקה הערבית בלימוד השפה. העשרת אוצר המילים ע"י מילות שירים ומידע על חיי זמרים/ זמרות מפורסמים ומוערכים בעולם הערבי. השיעור לווה במצגת ובקטעי נגינה ושירה בהתאם. האמת שכל מי שעבר במסדרון יכול היה ליהנות מהצלילים....
בשיעור עברית עם ענת צפינו בתוכניתו של דב אלבוים על פרק א במגילת אסתר. למדנו על הנשים- חשיבות יופיין,ריחן, מראן ועוד פיקנטריה בעניינים אלו כשהמטרה בסופו של דבר למצוא מילים בעברית שמקורן בפרסית. "איזה יופי" התלהב המפמר "כל כך הרבה מידע פיקנטי כדי לעשות בו שימוש לחקר השפה. נהדר".
בכיתת החינוך המיוחד הפנתה אורנה את התלמידים לפעילות הקיימת באתר מקראנט לחקור את מושג ה"ברית" ומשמעותו. המפמריות שנכנסו לשיעור סרבו לצאת מהכתה ונשארו לעבוד עם התלמידים. הן התרשמו מהאופן בו התנהל השיעור, מהענין שעורר השיעור אצל התלמידים ומרצונם להתקדם בחקירת הנושא באופן עצמאי עד לסיכום השיעור.
בסיכום היום אכן נאמרו מילים רבות בשבח העבודה הפדגוגית הנעשית בבית הספר, המשלבת את הטכנולגיה ורותמת אותה לצורך הפדגוגי. החל מפעילות פשוטה (בעיננו) כמו שילוב של מצגת, שיר, סרטון בשיעור וכלה בתוצרים של עבודות חקר מעמיקות, חיפוש מידע, הערכתו, מיזוג טקסטים, והצגה.
ברכות חמות לעושים במלאכה. אכן היה מרשים. כיף!


3 תגובות:

  1. רבותי וגבירותי
    אכן עבודה מרשימה מאוד.
    כה לחי!
    אסנת

    השבמחק
  2. אורלי הנהדרת,

    איזו כתיבה נהדרת!!!

    נפלאה!!!

    השבמחק
  3. אורלי את כותבת נפלא. פשוט תענוג לקרוא. מהפה שלך זה נשמע כאילו הכל היה פשוט וקל אך אני יודע שהשקעת, טרחת והכנת. בחירתך להיות רכזת תקשוב היא בחירה מצויינת.

    השבמחק